Röda Korset-volontärer tar emot människor som flytt.

Telia skänkte kontantkort till människor på flykt

Telia skänkte kontantkort till människor på flykt

När kriget bröt ut i Ukraina möjliggjorde Telia för människor att hålla kontakten.

Dela: Dela på Facebook Dela på LinkedIn Dela på Twitter

När kriget startade i Ukraina ville Telia göra något för de människor som drabbats. Att dela ut kontantkort till människor som flytt var ett av initiativen och när de skulle delas ut tog man hjälp av Röda Korsets volontärer.

– Jag är tacksam att vi kunde göra detta tillsammans med Röda Korset, säger Anna Augustson, hållbarhetsansvarig på Telia Sverige. Vi behövde en trygg samarbetspartner med erfarenhet och etablerade rutiner för att nå människor som kom till Sverige och vi vet att Röda Korset har bra verksamhet och rutiner för att möta människor på flykt. Vi förstår att kommunikation är helt avgörande för människor på flykt och med vårt bidrag hoppas vi underlätta för ukrainska familjer att hålla kontakt med nära och kära och enklare komma in i det svenska samhället.

Flera initiativ som gör skillnad

Kontantkorten delades ut på Röda Korsets mötesplatser och mottagningsenheter. Volontären Lena Poolsaar i Nynäshamn, som mött många som flytt från Ukraina, berättar: 

– Det har varit mycket uppskattat av människor vi mött, att kunna hålla kontakten med nära och kära är viktigt. Vi är mycket tacksamma för Telias engagemang.

Lena Poolsaar volontär Röda Korset
Lena Poolsaar, volontär Röda Korset

Förutom att dela ut kontantkort berättar Anna att de införde en nollpristaxa på samtal till och från Ukraina och engagerade sina kunder. 

– Vi vet att det är otroligt viktigt att kunna kommunicera med sina anhöriga i en kris. Vi aktiverade även våra kunder genom att skänka en summa pengar till Röda Korset för varje gammal telefon som lämnades in och återvanns hos oss, säger Anna.

"Jag tror på att olika aktörer ska bidra med det man är bra på"

Anna berättar att det är viktigt för näringslivet att agera när det sker samhällskriser. 

– I en samhällskris påverkas alla delar av samhället, även företag. Därför är det viktigt att näringslivet är med och hjälper till för att vi ska komma ur krisen. Hur man agerar beror delvis på vilken roll man har och vilken bransch man verkar i. Jag tror på att olika aktörer ska bidra med det man är bra på. I Telias fall handlar det om uppkoppling. Då måste vi fokusera på det och se till att näten fungerar så att människor kan komma i kontakt med varandra. Vi kan också bidra med tillfälliga lokala lösningar för att underlätta kontakt med sina närmaste, som till exempel genom att donera kontantkort.

”"Vi utgår alltid från att våra samarbeten ska vara kopplade till vår kärnverksamhet, för det är det vi kan bäst och då kan vi även göra störst nytta."”

Anna Augustson, hållbarhetsansvarig på Telia Sverige

Hon lyfter även de globala målen och att näringslivet är en viktig del i att nå dem.  

– Världens ledare och nationer kan inte ensamma uppnå de globala målen, företag behöver också vara med och bidra för att det ska bli möjligt. Där har vi ett ansvar gentemot våra anställda, kunder och leverantörer.

Anna berättar att samarbetet med civilsamhället är viktigt och att Telia driver flera projekt parallellt för att göra skillnad. Gemensamt är att de på något sätt är kopplade till Telias kärnverksamhet. Det gäller både långsiktiga initiativ och vid insatser i en akut krissituation. 

– Vi utgår alltid från att våra samarbeten ska vara kopplade till vår kärnverksamhet, för det är det vi kan bäst och då kan vi även göra störst nytta.

Anna Augustsson från Telia
Anna Augustsson, Hållbarhetschef Telia Sverige