
Rådgivning om asyl
Har du frågor om asyl?
Onsdag kl. 09.00–12.00.
Övriga frågor
Mejla eller ring oss, alla vardagar kl.10.00–12.00 och 13.00–16.00.
Vi arbetar för att asylprocessen ska vara rättssäker och att alla som söker asyl ska behandlas humant.
Som ett komplement till myndigheter ger vi neutral information om vilka regler som gäller och vad som kan vara bra för dig att tänka på i ditt ärende. Vi kan ge information om:
- Reglerna enligt svensk och internationell lagstiftning.
- Hur asylprocessen går till.
- Vilka alternativ som finns efter avslutad asylprocess.
Om uppdraget gäller en särskild person, arbetar vi endast på uppdrag av den personen.
Information vi behöver från dig
När du kontaktar oss behöver du kunna berätta:
- Har personen sökt asyl?
- Är det ett så kallat Dublin-ärende?
- Vem är det som söker (man, kvinna, ensamkommande barn eller familj)?
- Var i processen befinner sig den asylsökande?
- Vilket land kommer den asylsökande ifrån?
- Vilka asylskäl åberopas?
- Finns det ett offentligt biträde?
- Vilken hjälp önskas av Svenska Röda Korset? Om Migrationsverket/migrationsdomstolen har avslagit ansökan: Vilket datum avslogs ansökan?
- Har beslutet överklagats?
- Finns det nya omständigheter eller asylskäl som inte tidigare åberopats?
Asylprocessen kan ta lång tid. Här kan du se vad vi har för aktiviteter som du kan vara med på under tiden du väntar på svar på din ansökan.

Våra jurister kan efter avslutad asylprocess och under vissa förutsättningar agera ombud i enskilda juridiska ärenden.

Vi ger neutral information och råd i enskilda ärenden. Vi kan i vissa fall även ge praktiskt stöd vid ett återvändande.

Krisstöd – psykologiskt stöd och del av vår krisberedskap. Det kan rädda liv i akuta situationer och ge kraft på lång sikt.