Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. 

Våra sajter

Här hittar du länkar till Röda Korsets övriga sajter. Visste du att Röda Korset har både en högskola och en folkhögskola? RedNet är vårt intranät. Kommunsidor riktar sig till dig som vill engagera dig i Röda Korset lokalt. Röda Korsets Ungdomsförbund finns för dig som är yngre än 30 år.

Isolerad på grund av corona? Så hanterar du det

Att sitta isolerad är svårt och tär på humör och hälsa. Vi har råd som kan hjälpa dig.
Att sitta isolerad är svårt och tär på humör och hälsa. Vi har råd som kan hjälpa dig.
Publicerad: 08 apr 2020
Lästid: ca

Coronaviruset har förändrat vår vardag. Många jobbar hemifrån, det råder besöksförbud på äldreboenden och myndigheterna uppmanar människor att hålla avstånd och ställa in resor som inte är nödvändiga. Allt för att stoppa spridningen av viruset.

Det är lätt att känna både frustration och sorg när ens planer måste ställas in och högtider som påsk och ramadan måste tillbringas i ensamhet och isolering. Samtidigt kan det också vara utmanande för familjer där vuxna och barn är hemma tillsammans i många dagar. Då kan rastlösheten komma med irritation och bråk som följd.

Det är viktigt att försöka acceptera situationen för att kunna hantera den på ett bra sätt. Och det finns flera konstruktiva knep att ta till.

Ta hand om dig själv och andra:

  • Gör saker som du mår bra av och hjälper dig att koppla av (meditera, lyssna på musik, titta på film, ta en promenad eller dansa).
  • Prata med dina nära och kära via telefon eller digitala videosamtal. Tänk särskilt på anhöriga i riskgrupper som sitter isolerade, då stress och ensamhet kan försämra hälsan. Bjud in mormor till video-påskmiddag till exempel!
  • Ta chansen att återuppta kontakten med vänner och anhöriga som du inte pratat med på ett tag.
  • Gå med i grupper online där du kan umgås med andra.
  • Fika med grannen på distans. Ni kan hålla avstånd till varandra genom att sitta i varsin dörröppning i trapphuset eller på varsin sida staketet.
  • Var aktiv eller rör dig regelbundet.
  • Skicka en hälsning till någon du inte kan träffa! I vår gåvoshop hittar du presenter som räddar liv och du får ett gåvobevis att skicka vidare på e-post.

Håll ihop familjen:

Att spendera många dagar hemma kan bli tråkigt och jobbigt för både barn och vuxna. Förutom att äta hälsosamt, komma ut i friska luften, ta tid för sig själv och röra på sig en stund varje dag, finns roliga aktiviteter som kan ge glädje, avkoppling och samvaro i familjen. Bjud in släkt och vänner digitalt!

  • Videofika.
  • Gå tillsammans på virtuella museum - British Museum i London och Guggenheim Museum i New York t ex.
  • Upptäck världen på Google Earth - kolla in egna kvarter eller sevärdheter som kinesiska muren och Eiffeltornet.
  • Spela kort
  • Gör en show - sätt ihop en föreställning och filma den eller visa digitalt.
  • Träna eller utför yoga och meditation tillsammans - det finns många bra appar och videos online.
  • Titta på gamla foton tillsammans och prata om gamla minnen.
  • Sjung och dansa till favoritlåtar.
  • Läs böcker för varandra.
  • Lek!