Josefin-Holmgren-håller-upp-kläder-i-second-hand-butik-i-umeå

”Jag vill locka så många som möjligt”

”Jag vill locka så många som möjligt”

Josefin Holmgren är second hand-profilen som fått Umeåborna att köa för att köpa begagnat. I Röda Korsets butik bygger hon och kollegorna ständigt nya världar för att locka fram kundernas egen fantasi och stil – samtidigt som de hjälper andra människor.

Dela: Dela på Facebook Dela på LinkedIn Dela på Twitter

Det glimmar från ett bord mitt i Röda Korsets citybutik i Umeå. En drinkshaker glänser i kapp med höga cocktailglas och svarta ljusstakar, men mest uppmärksamhet kräver ändå bordets schackbräde – med pjäser av glas.

– Vid det här bordet satsar vi på en stil som påminner om filmen American psycho, berättar butikschef Josefin Holmgren. Intill hänger kavajer, skjortor och blusar i sober färgskala, som hämtade från filmens huvudkaraktär, börskillen Patrick Batemans påkostade garderob.  

– Den här typen av plagg är ofta populära på hösten. I år vill många ha kritstrecksrandigt; då gäller det att plocka fram allt vi har av det, säger Josefin Holmgren.

”I år vill många ha kritstrecksrandigt; då gäller det att plocka fram allt vi har av det.”

Josefin Holmgren

Tidigare på dagen har hon varit i den stora systerbutiken på Mariedal utanför centrum. Med tio gånger så stor yta fungerar den mer som en klassisk second hand med varierande priser. På en avdelning kostar varje plagg 10 kronor och på fredagar är det halva priset.  

– Då kommer barnfamiljer och fyller hela kundvagnar, berättar Josefin.  

Vill locka nya kunder till butiken

De flesta gåvorna kommer till den stora butiken, men plagg och prylar som kan dra extra mycket uppmärksamhet eller bära en högre prislapp sorteras ut och hamnar här i citybutiken med skyltfönster ut mot den stora esplanaden i centrum. Alla varor som säljs i city är utvalda för att skapa ett tydligt sammanhang, en estetik att dyka in i.  

– Jag vill locka så många kunder som möjligt till second hand och då behöver vi ha ett relevant utbud som matchar andra modebutiker mitt i stan, säger Josefin.   

I butiken finns bland annat en klädställning i brittisk stil som hon tar som exempel.  

– Fin kvalitet kan ha svårt att komma fram på en stökig loppis. En tweedkavaj får gärna hänga intill andra tweedkavajer för att komma till sin rätt. Det handlar om att hedra den gåva vi fått in!  

Efter elva år på Röda Korset är Josefin i dag en profil inom second hand och föreläser också om hållbarhet. Hon ger även gamla prylar nytt liv i programmet Go’kväll i SVT.  

– Jag har alltid varit intresserad av second hand och av färg och form. Redan som tonåring ville jag ha lite roligare kläder och lånade gärna mammas och pappas 1970-talsplagg.  

”Redan som tonåring ville jag ha lite roligare kläder och lånade gärna mammas och pappas 1970-talsplagg.”

Josefin Holmberg

Som ung vuxen fyllde hon sedan sitt hem med teak, stringhyllor och Stig Lindberg-porslin. I dag bor hon med man och fyra barn i ett trähus från 1902.  

– Nu är det mer allmoge och möbler från sekelskiftet fram till 1940-tal som gäller. Det kan aldrig bli omodernt – för det är det redan, säger hon och skrattar.  

Även om Josefin dock valt en inredningsstil att fördjupa sig i, älskar hon att leka med andra stilar. Hon fantiserar om att inreda ett penthouse i New York eller en stuga i fjällen. I butiken kan hon fortsätta att bygga nya miljöer med saker från olika tider för att skapa en stämning, en berättelse. Varje månad skyltar hon och hennes arbetskamrater om till ett nytt tema – ofta en stil inspirerad av popkulturens trender som kan locka fram kundernas egen fantasi och kreativitet.  

– Just nu köper många unga killar klassiska pärlhalsband som de bär till vanlig t-shirt, berättar Nelly Hansson som står i kassan.  

– Harry Styles-feber!, fyller Josefin i, och Nelly nickar instämmande.   

Under pandemin var det kö till två affärer längs esplanaden på lördagar – Systembolaget och Röda Korsets butik.  

Fler och fler satsar på hållbarhet

Att både fler butiker och fler privatpersoner satsar på hållbarhet har gjort cirkulär handel till det nya normala.  

– Intresset för second hand har exploderat senaste åren, och det är bra! Samtidigt märker jag att det blir mer huggsexa om prylarna och att kundernas krav på second hand ökar, säger Josefin.  

I den ökande konkurrensen blir det allt viktigare för butiken att berätta för kunden att de pengar hen betalar för tweedkavajen går till arbetet för att stötta våldsutsatta kvinnor i Umeå, ett flyktingboende eller en ungdomsgård.  

– Vi på Röda Korset har hållit på med second hand länge och ska fortsätta vara bra på det, men vi behöver samtidigt bli ännu bättre på att berätta om hur vi jobbar och vart pengarna går. 

Josefins tre bästa second hand-tips 

  1. Se din garderob som en hållplats. Har du plagg som bara hänger? Skänk dem! Dina gamla kläder kan göra någon annan glad och pengarna går dessutom till något bra.
  2. Använd måttband. Mät din egen kropp innan du går ut till butiken. Lägg sedan måttbandet i fickan och mät kläder du vill ha i butik för att hitta rätt storlek.
  3. Tänk som en arkeolog. Ett fynd är i första hand något som är riktigt bra. Det behöver inte betyda att det är billigt, utan hellre något som du letat efter länge. 

Om Josefin Holmgren

Bor: I Umeå, med sin man Fredrik och sönerna Vilgot, Knut, Sven och Artur. 

Ålder: 40 år. 

Gör: Butikschef för Röda Korsets citybutik i Umeå, föreläser om hållbarhet samt medverkar i Go’kväll i SVT för att visa hur man skapar nya saker av gamla grejer. 

Följ: @josefinfint på Instagram

Inspiration och nyheter