
Lämna ett klagomål
Det ska vara enkelt och tryggt att lämna in klagomål och rapportera misstänkta överträdelser av lagar och regler inom Röda Korset. Vi tycker att det är viktigt att detta kommer till kännedom och vi tar klagomål på allvar.
Att lyfta och lösa problem
Om du ser något som är, eller som du misstänker, vara olagligt, i strid med Svenska Röda Korsets uppförandekod eller andra interna regler, ska du anmäla detta. Har du blivit utsatt, bevittnat eller misstänker ett brott ska det självklart också polisanmälas.
Vi har tre steg i vår klagomålshantering:
1. Direkt dialog med ansvarig ordförande, chef eller frivilligledare
Om du deltar i en av Svenska Röda Korsets verksamheter och vill lämna ett klagomål ska du i första hand vända dig till den person som ansvarar för den verksamhet där incidenten skedde. Är du frivillig i verksamheten ska du vända sig till din frivilligledare. Den du rapporterar ärendet till har skyldighet att ta upp frågan på ett seriöst sätt och arbeta för en lösning. Förtroendevalda och anställda i krets ska kontakta kretsordföranden i första hand.
Anställda, fältpersonal och delegater som vill lämna in klagomål på Svenska Röda Korsets verksamhet eller anställda ska i första hand vända sig till sin chef, eller till dennes chef. Du kan också vända dig till HR-avdelningen för råd och stöd.
2. Lämna ditt klagomål till infoservice
Om du inte kan eller vill vända dig till din frivilligledare, kretsordförande eller chefer för att lämna ett klagomål, ska du kontakta Svenska Röda Korsets infoservice. Det kan du också göra om du inte vet vem som är ansvarig för verksamheten.
Lämna klagomål till vår infoservice
Mejla eller ring oss, alla vardagar kl.10.00–12.00 och 13.00–16.00
3. Visselblåsning
Ett tredje sätt att klaga på eller rapportera incidenter till Svenska Röda Korset är via vår visselblåsarfunktion. Alla typer av allvarliga missförhållanden i våra verksamheter eller inom organisationen ska rapporteras till visselblåsarfunktionen.
Det kan till exempel vara sådant som påverkar enskildas hälsa och liv, stora brister i säkerheten eller olika former av diskriminering eller trakasserier. Det kan också handla om exempelvis mutor, korruption eller ekonomisk brottslighet. Om du blir utsatt för något, eller har misstankar om missförhållanden av detta slag ska de alltid anmälas via visselblåsarfunktionen.
Vill du göra en anmälan?
Om du vill göra en anmälan kontaktar du vår visselblåsarfunktion på e-postadressen nedan eller skickar ett brev till: Claimdesk, PricewaterhouseCooper AB, 113 97 Stockholm