
Kvalitet- och patientsäkerhetsarbete
Kvalitet- och patientsäkerhetsarbete
Patientsäkerhet och kvalitet är ett viktigt fokus för våra hälso- och sjukvårdsverksamheter. Vi utgår från att hög kvalité på vården leder till att patienterna får en god och säker vård.
Svenska Röda Korset har som vårdgivare ett ansvar utifrån enligt Hälso- och sjukvårdslagen (2017:30). Våra vårdverksamheter omfattas av de lagar, föreskrifter och författningar som reglerar hälso- och sjukvården i Sverige. Det övergripande målet för vårt patientsäkerhets- och kvalitetsarbete är att ge en säker vård där vi arbetar systematiskt för att förebygga vårdskador och kvalitetsbrister.
Kvalitetssäkring i våra hälso- och sjukvårdsverksamheter
För att fortlöpande förbättra och utveckla den vård vi ger har vi ett systematiskt förbättringsarbete. Det består av riskanalyser, avvikelserapportering, händelseanalysarbete och egenkontroll av våra verksamheter. Som stöd vid planering, ledning och uppföljning finns ett dokumenterat kvalitetsledningssystem som utgår från SOSFS 2011:9. Våra metoder och arbetssätt är kunskapsbaserade där nya idéer utgår från aktuell forskning och bygger på faktabaserade beslut. Medvetenhet kring patientsäkerhet hos medarbetare och ledning där vi tillsammans strävar för att erbjuda våra patienter och anhöriga en trygg och säker vård. Arbetet är processorienterat där vi ständigt lär av varandra.
Följande delmoment inom patientsäkerhets- och kvalitetsarbetet bör nämnas särskilt:
- Interna och externa analyser, jämförelser och uppföljningar av till exempel vårdinsatserna, patientnöjdhet, medarbetarperspektivet och finansiering.
- Regelbunden medarbetarenkät.
- Kontinuerlig utveckling av patientjournalsystem.
- Systematiskt arbete med avvikelserapportering.
- Årlig redovisning av kvalitet- och patientsäkerhetsarbete (PDF).
- Rutiner för hantering av klagomål och synpunkter på vården.
- Rutiner för samverkan med patienter och närstående.
- Årligen genomförda patientenkäter för att fånga patienternas upplevelse av vården.
Tyck till om vården på Svenska Röda Korset
Synpunkter, beröm eller klagomål ger oss värdefull information som hjälper oss att förbättra den vård vi ger. Det du tycker vi gör bra vill vi göra mer av och om det finns brister behöver vi rätta till dem. Det du berättar för oss kan hjälpa oss att förbättra för ännu fler än bara dig. Du är därför viktig för oss.
Var kan jag lämna synpunkt eller ett klagomål?
Om du inte är nöjd med den vård eller omsorg du har fått hos oss kan du via nedan formulär lämna dina klagomål och synpunkter. Vi mottager gladeligen även beröm till vår verksamhet eller dina tips på hur vi kan göra bättre. Ditt meddelande registreras och vi ser till att det når rätt person.
Lämna en synpunkt eller klagomål
Du kan även lämna dina klagomål, synpunkter, beröm eller tips muntligen, direkt till den det berör eller med vanlig post. Vi är skyldiga att ta emot klagomål och synpunkter och utvärdera dessa samt vid behov vidta åtgärder för att liknande händelser inte ska kunna hända igen.
Du har rätt att få ett svar från verksamheten inom fyra veckor. Svaret ska förklara vad som har hänt och hur ditt klagomål har hanterats. Enhetschefen ansvarar för att följa upp så att problemet inte uppstår igen.
Om du inte tycker att vi hanterar klagomålet bra, eller om du av andra skäl inte vill prata med verksamheten, kan du i stället kontakta ansvarige kvalitetsutvecklare på Svenska Röda Korset för att framföra ditt klagomål.
Kan jag vara anonym?
Det går bra att vara anonym då du lämnar synpunkter eller klagomål. Då utreder vi händelsen men kan tyvärr inte återkoppla till dig med något svar.
Kan jag få återkoppling på annat språk?
Vi har möjlighet att ta emot dina synpunkter på svenska eller engelska.
Vid akuta situationer
Vid akuta situationer hänvisar vi er att ta kontakt med 112. Detta formulär är avsett för synpunkter och klagomål och ska inte användas för att hantera akuta situationer eller nödfall.
Anmälan till Patientnämnden och Inspektionen för vård och omsorg (IVO)
Patientnämnden
Om du inte är nöjd med vården - 1177
Inspektionen för vård och omsorg (IVO)
Läs mer om dina rättigheter här
Synpunkter som rör Svenska Röda Korset som organisation
Observera att formuläret endast är avsett för dig som vill lämna synpunkter och klagomål på den vård som ges vid våra behandlingscenter och vårdenheter. Synpunkter som rör SRK i stort eller andra verksamhetsområden ska inte lämnas här – för dessa, använd följande länk:
Lämna ett klagomål | Röda Korset