Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. 

Våra sajter

Här hittar du länkar till Röda Korsets övriga sajter. Visste du att Röda Korset har både en högskola och en folkhögskola? RedNet är vårt intranät. Kommunsidor riktar sig till dig som vill engagera dig i Röda Korset lokalt. Röda Korsets Ungdomsförbund finns för dig som är yngre än 30 år.

Resestöd – så går det till

Det är viktigt att du har varit i kontakt med vår telefonrådgivning innan ansökan skickas in, så att du inte riskerar att skicka in en ansökan utan fullständig information samt förstår fullt ut vad du ansöker om. Resestödet är inte ett kontantbidrag och riktar sig endast till kärnfamilj. Resan görs alltid i samarbete med FN-organet International Organization for Migration (IOM).
Det är viktigt att du har varit i kontakt med vår telefonrådgivning innan ansökan skickas in, så att du inte riskerar att skicka in en ansökan utan fullständig information samt förstår fullt ut vad du ansöker om. Resestödet är inte ett kontantbidrag och riktar sig endast till kärnfamilj. Resan görs alltid i samarbete med FN-organet International Organization for Migration (IOM).

1. Du kontaktar Svenska Röda Korsets rådgivning på telefon 020–415 000 för information och blanketter.

2. Du fyller i och skickar din ansökan med följande dokument bifogade

Alla:

  • Underskriven samtyckesblankett av behandling av personuppgifter enligt GDPR.
  • Ditt beslut om uppehållstillstånd där Migrationsverkets beslutsklass framgår (inte uppehållstillståndskortet).
  • Alla dina familjemedlemmars beslut om uppehållstillstånd där Migrationsverkets beslutsklass framgår (inte uppehållstillståndskorten).
  • Kopia av ditt ID-kort.

Om du i ditt beslut om uppehållstillstånd från Migrationsverket har flyktingstatus med beslutsklass AF även: 

Om sökande är ett ensamkommande barn ska du som är god man/särskild förordnad vårdnadshavare även:

  • En kopia av ditt förordnande.
  • Ett skriftligt avslagsbeslut från kommunen gällande ekonomiskt bistånd för familjemedlemmarnas resa till Sverige.
  • En kopia på ditt ID-kort.

3. Efter att du har skickat in en komplett ansökan, med alla bilagor, tas ett beslut inom en till två arbetsveckor. Det skickas till dig per post. Om beslutet är positivt får du instruktioner på hur egenavgiften ska betalas in.

4. När egenavgiften betalats in och registrerats, kontaktar vi IOM i det land din familj ska resa från. IOM ringer familjen på det telefonnummer som du har skrivit i ansökan. Familjen får då komma på ett möte till IOM:s respektive landskontor som ofta ligger i landets huvudstad. Röda Korset står inte för resan till IOM:s kontor eller uppehälle, om det är så att det behövs, i samband med mötet.

5. IOM ordnar sedan resan till familjen. Vi meddelar ankomstdatumet till dig per post.

6. På dagen familjen ska resa så får de hjälp av IOM på avreseflygplatsen samt vid byte av flyg. Svenska Röda Korset hjälper till vid byte inom Sverige. När familjen landar i Sverige är det ditt ansvar att möta din familj. Det tar ca 4–6 arbetsveckor från att egenavgiften registrerats till att familjen är i Sverige, förutsatt att familjen är klar för avresa.

7. Vid möjlighet kommer Röda Korsets frivilliga att kontakta dig och din familj en tid efter ankomst för att följa upp resan och välkomna er till de lokala rödakorsverksamheterna.

Resa för barn utan vuxens sällskap

Om den som ska resa är ett litet barn kräver ibland flygbolaget att någon eskorterar barnet på resan. Åldersreglerna varierar och en individuell bedömnings görs alltid. Röda Korset betalar eventuell eskortkostnad.

Övriga anhöriga som beviljas uppehållstillstånd samtidigt som kärnfamiljen

I vissa fall kan Svenska Röda Korset arrangera resan till Sverige för anhöriga utanför kärnfamiljen.  Det rör sig då om anhöriga vars beslut om uppehållstillstånd grundas på anknytning till samma person i Sverige som kärnfamiljens beslut. Familjemedlemmarna ska dessutom resa samtidigt till Sverige. Du betalar då hela kostnaden för familjemedlemmens resa som fastställs efter ett schablonbelopp. Detta är oavsett vad den faktiska kostnaden för biljetten slutligen blir. 

 

Kontakta oss

Har du frågor om familjeåterförening?

Tisdag, onsdag och torsdag kl.09.30–12.00.

Infoservice

Övriga frågor

Mejla eller ring oss, alla vardagar kl.10.00–12.00 och 13.00–16.00.